fbpx

Mijn vakantie invulling als kind – Wandeling door het verleden #1

Mijn vakantie invulling als kind

Geschreven door Elisabeth

Ik ben Elisabeth, 30 jaar en woon in Vlijmen. Blogger sinds sept. 2017 over uiteenlopende onderwerpen. Tupperware, gezondheid, huwelijk, recepten, mijn favorieten, moederschap, chronisch ziek zijn, ondernemerschap, etc.. Ik streef ernaar om elke maandag, donderdag en vrijdag een artikel online te plaatsen.

11 jan, 2021

De meeste kinderen in Nederland gaan wel eens een keer of elk jaar op/met vakantie. Een vakantie in Nederland zelf of naar het buitenland. Om me heen hoor ik dat weggaan samenhangt met vakantie. Maar mijn idee van vakantie als kind was vrij van school en lekker thuis zijn. Dit beeld veranderde toen ik naar de middelbare school ging en ik een heleboel kinderen over andere vakanties hoorde praten, dan ik dacht wat vakantie was. Vakantie was voor andere kinderen weg. Veelal naar het buitenland. Zoals je misschien opmaakt uit dit korte stukje, had ik een heel andere invulling van vakanties. Welke invulling dat wel was, dat ga ik in dit artikel met je delen.

Hoe ervaarde ik mijn vakanties als kind

Ik weet niet precies wanneer vakantie bij mij een begrip werd dat ik begreep. Maar ik weet nog wel dat er op de basisschool aandacht aan werd besteed. Vooral na de zomervakantie werd dan de vraag gesteld: “wat heb je gedaan in de vakantie?” Ik zat op een heel kleine basisschool en daardoor waren er niet heel verschillende verhalen. Ik kan me nog wel herinneren dat er kinderen waren, die “op vakantie” waren geweest. Een weekje ergens naar de Veluwe of ergens in Nederland kamperen. Dat leek mij ook wel leuk, maar begreep dat wij dat als gezin niet konden doen, vanwege mijn vaders werk.

Naarmate ik ouder werd en naar de middelbare school ging, werd het nog meer een ding. Daar hoorde ik allemaal “wilde” verhalen van klasgenoten dat ze zelfs naar het buitenland op vakantie waren geweest met hun ouders. Naar Frankrijk, Duitsland, Engeland, Italië.

Ik werd er wel meer bewust van dat wij als gezin dat niet deden en ik was me er ook van bewust dat wij dat niet konden als gezin. Waarom en wat we wel deden ga ik je hieronder verder vertellen

Met de stoomtrein mee als vakantie invulling
Met de stoomtrein mee tussen Goes en Hoedekenskerke – augustus 2013

Mijn vakantie invulling vroeger

Tijdens vakanties had ik heel veel verschillende dingen die ik deed als kind op verschillende leeftijden:

• Mijn moeder helpen met het huishouden.
  • Mijn oma helpen met het huishouden.
  • Kaarten maken.
  • Mijn tante helpen in en rondom het huis.
  • Uit logeren bij mijn opa en oma of bij een tante en oom.
  • Dagjes weg in Nederland.
  • Zwemmen in de zee.
  • Buiten spelen.
  • Bakken.
  • Naar mijn vaders werk en daar picknicken.
mee combinen en picknicken als vakantie invulling
Combinen in de augustus 2007

Waar we naar toe gingen tijdens de dagjes weg

Ik kan me niet meer precies herinneren het hoe en wat van de dagjes weg. Maar ik weet dat mijn moeder museumkaarten had gekocht, nadat we naar het openlucht museum waren geweest. Sinds dien zijn we veel vaker weggegaan.

Hier waar we allemaal naar toe gingen:

• Openlucht museum in Arnhem hier gingen we in de zomer en de winter naar toe.
  • Zuiderzeemuseum in Enkhuizen.
  • Dagje naar Delft met de trein. Vooral voor het bezoeken van musea.
  • Het spoorwegmuseum in Utrecht.
  • Dagje naar Leiden met de trein. Vooral voor het bezoeken van musea.
  • Dagje Amsterdam met de trein. Vooral voor het gezoeken van musea.
Zaanse schans augustus 2013 - vakantie als kind
Zaanse schans augustus 2013

Zo hebben we nog allerlei musea bezocht in Nederland. Dicht bij huis en ver weg waar me met de auto of de trein naar toe gingen. Als we met de trein gingen, was het wel omdat mijn moeder dan goedkope kaartjes op de kop had kunnen tikken.

Mijn meest bijzondere vakantie invulling

In 2007 ging ik een heel andere vakantie tegemoet dan alle voorgaande jaren. Ik had een oom en tante die een vrachtschip hadden en ik mocht meevaren. En dit jaar hadden ze tijdens de zomer een reis naar Frankrijk. Het was een hele ervaring voor mij. Mijn eerste keer langere tijd van huis zonder mijn ouders. Voor het eerst naar het buitenland en dan ook nog eens voor het eerst meevaren op een vrachtschip. Deze vakantie heb ik ook als mooiste vakantie bestempeld. Naast dat het mijn mooiste vakantie was, is het ook de vakantie die, wat jaren later bleek, mijn leven drastisch zou veranderen. Want tijdens deze vakantie belande ik ook in het ziekenhuis in Compiègne, wat ook later bleek, met ernstige klachten ten gevolge van een tekenbeet.

De volgende zomervakantie ging ik weer mee. Dit jaar ben ik mee geweest met twee reizen. Beiden waren naar Frankrijk. Ik genoot er zo van. Even niet de oudste van een gezin zijn even lekker een kind kunnen zijn en de ervaring van het op vakantie zijn. Ook als was het deels ook werk voor mijn oom en tante. De planning was dat ik het jaar erna weer mee zou gaan. Dat liep onverwacht heel anders. Want door kanker bleek 2008 voorlopig het laatste jaar te zijn dat ik de kans zou hebben om naar het buitenland te gaan als vakantie.

naar frankrijk met oom en tante 2009
Ik mag een stukje varen van mijn oom.

Mijn vakantie verlanglijstje

Door verhalen van klasgenootjes, meer kennis krijgen over de wereld tijdens het ouder worden en de verhalen van mijn moeder (en een beetje ook mijn vader), heb ik een verlanglijstje gekregen naar landen waar ik nog wel eens naar toe zou willen gaan. Op nummer 1 staat Canada. Op nummer 2 staat Roemenië.

Waarom canada?

Dit is omdat mijn moeder daar een aantal jaar als au-pair gewerkt heeft. Ze heeft er veel verhalen over verteld, foto’s laten zien en ik ben er ook een soort van geweest. Want mijn moeder was zwanger van mij toen ze daar met mijn vader naar toe is geweest. Nu woont er ook een nicht van me. Dus meerdere redenen zoals je leest.

Waarom Roemenië?

We hadden een buurman die een vrouw gevonden had die Roemeense is. Heel wat jaren kwam zijn vrouw rond de zomermaanden naar Nederland. Zo maakte ik als kind al een beetje kennis met het land. Na jaren een lat relatie gehad te hebben, verhuisde de buurman naar Roemenië om bij zijn vrouw te gaan wonen. Hij nodigde ons uit om ook eens langs te komen en te kijken waar we ze woonden.

In 2009 ben ik met school ook een keer een weekje naar Roemenië geweest. Dus ik heb al wat van het land gezien. Maar dit was een heel ander deel van Roemenië dan waar onze buurman woont.

Andere wensen

Maar nu is het verlanglijstje wel wat groter geworden dan deze 2 landen. Alhoewel deze 2 landen er al het langst op staan. Hieronder benoem ik de landen waar ik ook nog eens naar toe zou willen gaan. En dit zal dat met of zonder kinderen zijn. Zeker in deze tijd, nu we niet zomaar het land uit kunnen om in het buitenland op vakantie te gaan.

• Italië
  • Spanje
  • Noorwegen/Zweden/Finland/Denemarken
  • IJsland
  • Bali
  • Indonesië
  • Australië/Nieuw Zeeland
  • Amerika

Zoals je gelezen hebt, was mijn vakantie invulling als kind best wel wat anders de veel andere kinderen. Misschien maak ik nu een aanname die niet juist is, verbeter me dan! Nu ben ik natuurlijk heel benieuwd hoe was jouw vakanties als kind zijnde? Wat deden jullie als gezin?

Laat het weten in een reactie hieronder!

Dit artikel bevat affiliate links. Als je op de link klikt kost je dat helemaal niks, maar levert mij wel wat op. Waardoor ik een betere website neer kan zetten.

Follow mijn blog met Bloglovin

Pin deze afbeelding op Pinterest om dit artikel te bewaren

Mijn vakantie invulling als kind

Misschien vind je dit ook leuk…

0 Comments

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *