De kerstvakantie is al weer bijna voorbij. Niet voor mij. Ik ben woensdag al begonnen met werken. Maar voor de schoolkinderen is het maandag weer school. De eerste schooldag van het nieuwe jaar. Josina deelt vandaag met jou de eerste dag van haar LIO-stage. Benieuwd hoe haar dag eruit zag en hoe ze die dag ervaren heeft? Lees dan snel verder!
Het woord is aan Josina:
17 december 2018: Het is alweer de laatste schoolweek van dit jaar. Deze laatste weken zijn erg druk. Niet alleen omdat de kinderen (en ik ook natuurlijk 😊) aan vakantie toe zijn. De laatste voorbereidingen voor de Kerstviering moeten getroffen worden. Alles voor de eerste weken van het nieuwe kalenderjaar wil ik ook al klaar hebben. En de laatste dagen zullen weinig ‘echte’ lessen meer gegeven worden.
Het lijkt nog maar vorige week sinds ik gestart ben met mijn LIO-stage. Toch is dat alweer vijf weken geleden. En zo begon het:
Maandagochtend, 12 november
Schooldagen betekenen vroeg uit bed. Of in ieder geval zorgen dat ik rond 7 uur de deur uit ben. Dan richting het station om de bus te halen, want dat is toch wat gemakkelijker dan op de fiets stappen. Waar ik anders altijd op het nippertje weg ga, ben ik nu al ruim op tijd thuis weggegaan. Te laat kom ik vandaag zeker niet.
Aankomst op school
Aangekomen op school zeg ik eerst de collega’s die er al zijn gedag. Ik geloof dat ze begrijpen dat ik het toch wel een beetje spannend vind, want iedereen wenst me veel succes vandaag. Het is niet voor het eerst dat ik mijn collega’s of de kinderen zie. Dus geen klotsende oksels en knikkende knieën voor mij. Ik ben eerder te enthousiast om te beginnen. Zoveel leuke en interessante dingen die ik met de kinderen kan gaan doen.
Start van de dag
10 voor half 9. De bel gaat als sein dat ik de kinderen naar binnen mag halen.
Echt rustig lopen ze nog niet naar binnen. Maar dat komt vast nog wel.
Ik heb gelukkig de groepsleerkracht alles kunnen vragen over het rooster. Ook heb ik al een paar dagen lesgegeven. Ik weet dus wel een beetje welke lessen ik wanneer aan de orde wil laten komen. En dankzij de steeds verder groeiende en verbeterende technologie werken we ook op deze school met digiborden. Ideaal om daarop te laten zien wat de kinderen per les gaan doen. Of om wat leuks aan ze te laten zien.
Einde van de schooldag
Half 4. Eigenlijk alle kinderen zijn alweer naar huis. De schooldag zit er voor hen weer op. Voor mij nog niet. Ik ga mezelf voor morgen voorbereiden. Ondertussen denk ik nog eens na over mijn eerste dag. Wat ging het snel! En wat voelde het goed om nu echt zelf voor de klas te staan! Dat is toch waar je de hele opleiding naar toe werkt. Vooral de verantwoordelijkheid die ik heb over de kinderen, die voel ik heel goed. Hebben alle kinderen vandaag geleerd? Heb ik alle kinderen wel (voldoende) aandacht gegeven? En wat lastig dat ik die twee meisjes steeds door elkaar haal. Toch zal ik blij zijn als ik straks thuis ben en lekker naar mijn bed kan. Want uiteindelijk vraagt een hele dag lesgeven toch veel van je energie. Meer dan je zou denken.
Thuis
Vermoeid, maar happy kom ik thuis. Voor morgen hoef ik niet veel meer voor te bereiden. Dat heb ik op school al gedaan. Of het goed ging? ‘Natuurlijk! Het is nog even wennen’, zal voor de komende dagen mijn standaardzin wel worden.
Als ik het eerste mailtje van een van de ouders lees, dan moet ik wel van mijn roze wolk afkomen. Ik sta weer even met beide voeten op de grond. Want vandaag heb ik een meisje met dyslexie niet genoeg aandacht gegeven…
Tot een volgende keer!
Leuk, Josina, hoe je ons meeneemt in je eerste dag op je LIO-stage. Ik ben benieuwd hoe je het verder ervaart! En ik denk de lezers met me. Ik kan me mijn eerste stage dag ook nog wel herinneren. Of je mensen of kinderen wel voldoende aandacht geeft is dan inderdaad een vraag waar je mee in je hoofd kan blijven spoken. Heel herkenbaar, ook al liep ik stage in een heel ander vakgebied.
Als jij stage liep, hoe was jouw eerste stagedag?
Laat het weten in een reactie hieronder!
Follow mijn blog met Bloglovin
Pin deze afbeelding op Pinterest om dit artikel te bewaren